woensdag 30 november 2016

Miniatuur rennertjes


Coureurkes

Aan de kop rijdt Merckx met Faema shirt.
Je ziet ze weer steeds vaker die miniatuur rennertjes. Ik zag ze voor het eerst bij Gino Bikes in Oostende. Daar hadden ze in een mooie verpakking The original Flandriens. Het herinnerde me eraan dat ik uit het huis van mijn grootouders zo'n doosje met rennertjes had meegenomen. Thuis ging ik op zoek naar de doos met coureurkes. Mijn nonkel speelde de koers ermee na. Ze zijn leuk gemaakt. Ze staan op de kast in de woonkamer. Ze hebben iets speciaals en ik kijk er graag naar. De combinatie van de kleuren zijn mooi.

Dit zijn 3 zamac renners.
Ik ging googelen op zoek naar meer informatie. Ik vond enkele websites terug die rennertjes beschilderen en daarna verkopen. Tijdens mijn zoektocht naar meer informatie kwam ik op bokeswielerblog terecht. Daarop heb je alle info in één keer. Je zal zien dat er zelfs een heel bordspel van is. Op Sportgoodies vind je alle rennertjes en bordspellen in een webshop. Wie meer wil weten van de wielerbordspellen kan deze site volgen. Je zal zien dat er ook al heel wat geschiedenis in het spel zelf. Als ik het goed begrijp kan je de rennertjes kopen om te beschilderen. Je kunt ook stickersets kopen om erop te kleven. Je kunt ze ook kant en klaar kopen.

Op zoek naar info

Online zocht ik naar info over de geschiedenis ervan. Wanneer is men begonnen met van die rennertjes te maken? Welke bedrijf was dit? Welk model is het meest originele? Online vond ik terug dat er verschillende kwaliteiten zijn van rennertjes. Je vindt ze meestal terug in plastic en zamac. Zamac is een legering van vooral zink en aluminium. Ik heb er 3 in zamac en een stuk of 30 in plastic en 4 in zwaar metaal. Hieronder staat mijn collectie. Telkens ik aan 50-tigers en 60-tigers zeg dat ik van die rennertjes heb, antwoorden ze: "'t schijnt dat die veel geld waar zijn". Is dit nu zo? Wat is de waarde dan? Hopelijk kan deze blog helpen met deze vragen en reageren de lezers onder dit bericht.














Grote renners

Voor wie de miniatuur renners te mini zijn. In het Wielermuseum in Roeselare vind je grotere modellen. Ze zijn 24 cm breed en 20,50 cm hoog en verkrijgbaar in 5 kleuren. De renners zitten verpakt in een mooie en beschermende doos en je krijgt er nog een leuke button bovenop. De prijs is 59 euro voor een gekleurde renner, 200 euro voor een set van vier renners in de vier basiskleuren. Klik hier voor de link.

Rowley Haverly

Rowley is een artiest en maakt op basis van foto's een mini-me renner van jezelf op basis van foto's. Lees hier zijn verhaal. Zijn website http://www.rovelo.cc/. Een basis renner kost 25 pond. Eentje met helm en zonnebril kost 35 pond. Reken daar nog verzending bij. Een vriendin van mij bestelde er zo eentje en betaalde 70 euro. Hieronder de foto. Geef toe, wel een leuk cadeau!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten