zondag 13 november 2016

Cargo fietskar

Het begin

Met de fiets tov de auto heb je vaak de beperking dat je weinig kunt meenemen. Je gebruikt dan vaak de auto om bijvoorbeeld een surfplank, ladder of allerlei andere spullen te vervoeren. Ik was gek op de Bullitt cargo bike, maar die is niet bepaald goedkoop. Door te googelen kwam ik al snel vond ik dan leuke cargo fietskarren. Dit leek mij de ideale oplossing voor het vervoeren van meerdere spullen met de fiets. Met de Engelse zoekwoorden: cargo bicycle trailer vond ik nog meer coole exemplaren. Ik vond ook een bedrijfje in Amerika die lange cargo fietskarren maakt, nl.  bikesatwork.com. Ook het fietsenmerk Surly maakt één. Voor een model van 2 m 40 cm betaal je 850 dollar zonder verzending bij Bikes at Work. Dat vond ik dan weer aan de dure kant.

Cargo fietskar zelf maken

Via een tweedehandssite vond ik een versleten fietskar voor kinderen voor 15 euro. Ik verwijderde direct alle stof en bovenste buizen slijpte ik eraf. Ik kocht buizen om erop te lassen, maar die buizen bleken toch wat te zwaar te zijn. Daarom stapt ik van dat plan af. Ik besloot dan toch maar een plateau te maken van houten balkjes van 4 op 4 cm. He plateau is 2 m 20 op 55 cm. Daarop bevestigde ik een betontriplex plaatje van 4 mm. Het buizenonderstel van de fietskar monteerde ik eronder. De beugel met de stang om de kar aan de fiets te bevestigen plaatste ik helemaal vooraan. Op de zijkanten bevestigde ik haakje voor de touwen. Ik schilderde het geheel zwart. De totale kostprijs was nog geen 50 euro.

Conclusie

De cargo fietskar is SUPER handig. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is dat het super makkelijk rijdt. Neen, je hoeft niet de hele tijd achterom te kijken. De kar volgt gewoon het spoor dat je met de fiets neemt. Als we boodschappen doen met de fiets met fietskar kun je parkeren bij de fietsenstalling van een winkel die meestal bij de ingang is. Thuis rij ik makkelijker met de boodschappen helemaal tot in de garage. Als we naar het strand gaan nemen we gewoon alles mee wat we willen. Stoeltjes, speelgoed, alle opblaasspullen die al opgeblazen zijn... Zo hoeven we geen dure strandcabine te huren. Natuurlijk heb ik wel veel bekijks.

Het is zoveel gemakkelijker om met de fiets goederen te verplaatsen. Ik kan meer spullen vervoeren met de fietskar dan met de auto. Sinds die cargo fietskar vind ik het alleen maar leuker om nog meer met de fietskar te doen. Boodschappen doen of naar het containerpark gaan met de cargo fietskar is zoveel meer ontspannen dan met de auto. Daarom heb ik het cargo gegeven toch nog uitgebreid met een Bullitt bakfiets. Met die combinatie neem ik met gemak 2 of 3 kindjes op de fiets en al het speelgoed op de fietskar.

Collect en go voor gevorderden

Deze zomer gingen we bij mijn schoonzus barbecueën. Ze had alles al besteld via Collect en go van de Colruyt, maar moest het nog enkel afhalen. Ik ging dat doen voor haar. Ik nam snel de auto. Door een evenement kon ik gewoon Blankenberge niet binnenrijden. Wat nu? Ik draaide direct de auto en ging met de fiets terug met de cargo fietskar aan de fiets. Dezelfde auto's stonden nog steeds aan te schuiven. Bij Collect en go reed ik gewoon met de fiets binnen en kon alles direct op de fiets geladen worden. Gelukkig had ik die cargo fietskar gemaakt anders was het kinkloppen.




Ik vervoer niet echt de kids op de fietskar. De auto stoelen stonden toevallig in de garage. Het leek me wel een leuke foto. Ik plaatste de foto op Facebook en kreeg er massaal reacties op. :-)





3 opmerkingen:

  1. Beste,

    ik ben op zoek naar zo'n cargo fietskar. Maar zoals vermeld tamelijk onbetaalbaar. Jouw oplossing van zelfbouw lijkt me ideaal. Heb je toevallig foto's van de onderkant? Ik heb geen idee hoe je het houten frame aan de fietskar monteert.

    alvast bedankt

    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had dezelfde vraag :-) Kan je mss wat meer foto's tonen hoe je de kar gemaakt hebt? Zou fijn zijn! Kunnen we leren van jou ervaring. Hartelijke groet, Kurt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik heb ook interesse in de opbouw aan de onderkant !

    BeantwoordenVerwijderen