vrijdag 25 november 2016

Review Brompton

De Brompton is prachtig van design. Ik moest er eentje hebben en testen. Enkele maanden geleden kocht ik een Brompton met 3 versnellingen zonder bagagerek via een tweedehandssite. Ik kon hem op de kop tikken voor 935 euro en was zo goed als nieuw en was nog een jaar in garantie. Een koopje dus.

 De manier hoe je de Brompton opvouwt is echt knap. Zo smooth! Zo compact dat hij is! Er is geen enkele plooifiets die zo mooi is opgevouwen. Ik vind het een designstukje. Als ik tijd heb maak ik nog een kast om hem aan de muur te hangen. De eerste drie maal heb ik wel een YouTube-filmpje moeten bijhalen op hem opgevouwen te krijgen. Eens je het onder de knie hebt is het een makkie. Het gewicht valt redelijk goed mee als je die even moet dragen. Rijden, schakelen en remmen doet de Brompton ook zeer goed. Als ik een minpuntje moet opnoemen is het de 16 inch wielen. Die zijn nogal klein als je op kasseien moet rijden of op een dorpel moet rijden. Ik zou de voorkeur geven aan 20 inch wielen, maar dan kan hij niet zo compact zijn natuurlijk. Achteraan zit zo'n groot dik rubberen stuk die voor vering zorgt. Ik weeg 79 kg en mocht net iets minder veren. Er bestaat een harder rubber die er tussen kan. Dat zou dus wel nodig geweest zijn. Die rubberen stuk schuurde ook langs de grond als hij opgevouwen was en wou rijden met de wielen boven het achterwiel. Dat vond ik wel iets minder. Mijn Brompton had ook een telescopische zadelpen voor grote mensen. Ik ben 1 meter 86 cm groot en ik had die langere zadelpen wel nodig. De Brompton is dus zeker goed bevonden!






3 opmerkingen:

  1. Normaal mag er niks langs de grond slepen wanneer de brommie zich in gevouwen testand bevindt. wat wel kan is dat het rubber dop van de zadelpen langs de grond wrijft. Deze dient als soort parkeerrem. Oplossing: zadelpen niet helemaal ineen schuiven (paar cm) wanneer je de fiets vouwt en je weet dat hij nog een eindje zo zal moeten bollen.
    Ik heb eentje ineen gestoken: http://fietstoertjes.blogspot.be/

    Grtz Benny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mocht je zin hebben om te schrijven op deze blog kan ik een account maken voor jou. Dan kun je zelf artikels posten. Laat maar horen.

      De spatborden die je zelf maakte zijn schitterend! Knap werk!

      Verwijderen
  2. Ik vond het ook al vreemd dat die rubber dop sleepte. De fiets kan je dan niet rollen met de transportwieltjes. Zou niet weten hoe je dit kan oplossen. Bedankt voor je reactie alvast. :-)

    BeantwoordenVerwijderen