vrijdag 25 november 2016

Misbruik maken van het fietspad

Op het fietspad mag alles. Soms is het echt niet te doen! Heel vaak auto's die parkeren. Bekijk maar het filmpje bij dit artikel. Zelf maak ik vaak ook dergelijk zaken mee.

Onlangs bij het rooien van de bieten stonden 3 grote vrachtwagens op het fietspad. Zo konden ze lekker snel alles van het veld inladen. Ik kon alleen nog afstappen en voorzichtig langs de vrachtwagen in het gras stappen. Op dat moment reed de vrachtwagen vooruit en raakte mijn jas de wielen. De chauffeur had totaal niks in de gaten. Ik ben dan maar op de weg gegaan waar auto's aan 90 km/h rijden. Terwijl ik onderstaande foto nam kwam er een auto uit beide richtingen. Aan remmen dachten ze duidelijk niet en zoefden rakelings langs mij. De bieten kon wel op een andere manier geladen worden, maar het ging iets langer duren. Had de vrachtwagen chauffeur eens uitgestapt om het een beetje in de gaten te houden. Het fietspad is dan ook helemaal stuk gereden. Verschillende kraken in het beton. De bieten de ernaast gevolgen zijn hebben ze niet opgeruimd en lag het fietspad er echt smerig bij.



Toevallig diezelfde dat was de drank leverancier van een huisje op de buiten ook van plan om het fietspad als parkeerplaats te gebruiken. Die reed dan bijna bij het buiten komen met zijn duveltje in mijn enkel. Dit alles terwijl hij twee meter verder op de oprit van zijn klant kan staan. Het was natuurlijk iets verder stappen.

Ik vond het er zodanig over dat ik de plaatselijke politie heb verwittigd. Ik stuurde het een uitgebreide mail met de foto's erbij. Twee uur later belde de politie al naar mij en vroeg naar meer info. De agent vroeg wanneer ik daar juist passeer en sindsdien zie ik nu vaak een agent langs mijn route rijden. Schitterend dat de politie hier op reageert en effectief iets doet! Iemand vertelde mij dat je ook via Wegen en verkeer iets kunt laten weten in dergelijk situaties.

Bij wegwerkzaamheden is het vaak het ergste. Meestal is er een goede bewegwijzering voor een alternatieve route voor de auto's, maar voor fietsers dan weer niet. Hiernaast een voorbeeld daarvan. Het bord moet je bijna zoeken. Op de plaats waar je moet fietsen hebben ze dan gewoon een hoop uitstekende buizen gegooid. Stel je voor als je daar in het donker met een beetje regen en je bent geconcentreerd op de weg. Bam! Met je hoofd tegen zo'n afgebroken stenen buis.

Daarom de algemene vraag om het fietspad niet te misbruiken. Ook niet voor even! Rij niet met een vrachtwagen het fietspad kapot. Graag iets meer aandacht bij wegwerkzaamheden. Bedankt aan de Politie van Zuienkerke voor jullie aanpak! Top!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten