zaterdag 5 november 2016

De fietsmicrobe

Waarom?

Fietsen is mijn ding! Ik doe het gewoon graag. Het maakt mijn hoofd leeg. Goeie ideeën komen vanzelf als ik fiets. Alles komt netjes op een rijtje al trappend. Na het fietsen heb ik vaak meer energie dan ervoor. Ik kom op plaatsen waar anderen niet komen. Mijn aluminium paard kan altijd voor de deur van of binnen de deuren van mijn bestemming geparkeerd worden. In de steden ben ik veel sneller dan auto’s. Ik hoef niet in een fitness naar televisie kijken van op een loopband. Ik kan zonder schuldgevoel calorierijke taartjes naar binnen werken. Voor woon-werkverkeer, dagelijks ongeveer 33 km heen en terug, krijg ik er nog een vergoeding ook. De meeste herstellingen aan mijn fietsen kan ik zelf uitvoeren. Voor mij is de fiets echt een freedom machine. Daarnaast ben ik als fietser dus gezonder, fitter, zou ik volgens studies meer werk verrichten dan niet-fietsende collega’s, stoot ik geen CO2 uit, ben ik als fietser gemiddeld 4 kg lichter (volgens studies)…

Mijn fietsen (op dit moment)

Iemand die blog heeft over fietsen zal vermoedelijk verschillende modellen hebben staan. Dat is bij mij niet anders. Op dit moment een Cube Travel EXC urban bike (soort kruising tussen mtb en stadsfiets), groene elektrische Batavus Razer, Bullitt bakfiets van Larry vs Harry, Ridley X-Bow cyclocrossfiets, Bulls oudere racefiets. Veel verschillende fietsen dus. De Cube gebruik ik voor woon-werkverkeer tot 3 à 4 beaufort. Vanaf 5 beaufort of felle regen is de elektrische Batavus Razer aan de beurt. Ik woon aan de zee en mijn traject voor woon-werkverkeer is over de polders waar weinig beschutting is, een duwtje in de rug is dus welkom. De racefiets is uiteraard om sneller te fietsen. Ik doe ook aan recreatief aan triatlon en dan is dat wel leuk. De Bullitt-bakfiets is om boodschappen te doen, allerlei spullen mee te nemen naar het strand te gaan, kids mee te nemen… Echte een zalige fiets! De Ridley crossfiets is voor het bos en mtb-tourtochtjes.


Voor de kids en mijn vrouw hebben we natuurlijk ook het een-en-ander in huis staan. J


                        

Geen opmerkingen:

Een reactie posten