zondag 6 november 2016

Review e-bike Batavus Razer

Eerste wil ik beginnen met de reden waarom ik een elektrische fiets heb, want veel mensen staan er nogal negatief tegenover. Iedereen kijkt verbaasd als ik zeg dat ik dagelijks met de fiets naar mijn werk rij. Weer of geen weer. Petje af zeggen ze dan. Wanneer ik zeg dat ik wel ook een elektrische fiets heb, kijken veel mensen direct anders. Dat is zwak e! Zelf rijden ze dan wel altijd met de auto. Velen vinden het beter dat je met de auto bent dan met een elektrische fiets. Ik beweeg ten minste. Vaak vergeten ze dat je nog steeds moet stampen. Je kunt met een e-bike ook met de wind in de rug rijden zonder dat er elektrische ondersteuning. Er zijn ook verschillende standen! Ik rij zo goed als altijd in de eco-stand. Vanaf 4 à 5 beaufort in open vlakte aan de kust ben je al eens blij dat je elektrisch kunt rijden. Zeker als je al bijna iedere dag een mooie afstand fietst.

De Batavus Razer is mijn tweede elektrische fiets. Ondertussen rijd ik er een goed jaar mee. Mijn eerste fiets was een Batavus Socorro Easy. Die had na 2 jaar bijna geen actieradius. Die heb ik dan maar vervangen door mijn Batavus Razer. Hij rijdt echt super. Schitterende actieradius, 98 km in eco! De Yamaha-motor is perfect. Ik hoorde van een fietsmaker dat de Yamaha's beter zijn dan de Boshmotoren, maar moeilijker zijn om aan te werken. Als ik een nadeel moet noemen van de motor is het een licht zoemend geluid. Bosh zou dit niet hebben. Ik hoor het wel maar het stoort me niet. De felgroene kleur vind ik heel trendy. De Magura-velgremmen werken goed, maar de remblokken slijten nogal snel. De remmen moeten dus vaak bijgeregeld worden. De verlichting is mooi en werkt zeer goed. Als bescherming van de ketting zit een Chainglider. Die vind ik wel heel slank ogen, maar de ketting sleept toch altijd een beetje aan de binnenkant. Dit is onvermijdelijk. Ik ervaar het niet wel niet als een nadeel. De Shimano Alfine 8 naafversnellingen werken echt goed. Soms mis ik wel nog een tussenslag tussen de 4de en 5de versnelling. De display is mooi, duidelijk en makkelijk te bedienen. Voor een nog betere armhouding heb ik wel links en rechts van het stuur 3 cm afgezaagd met de slijpschijf. Hierdoor zitten de handvaten bijna recht onder mijn schouders en zit aangenamer. Bij het inhalen wanneer er een smallere doorgang is heb je net wat meer plaats en dat merk je toch.

Conclusie: vandaag zou ik opnieuw dezelfde kopen. Schitterende fiets! Goede onderdelen! Het sportieve design en de vorm, super!










1 opmerking:

  1. Beste,

    (de tip ivm uw blog kreeg ik van Peter)
    Te Velofollies reed ik even met deze fiets. ik vind 'm "very goodlooking" en reed nog aardig ook.
    Al kun je dat op een indoor testparcours niet volledig aan de tand voelen.
    Zelf ben ik ook eens een blogje begonnen, maar verder niets meer mee gedaan: http://fietstoertjes.blogspot.be/

    Mvg
    Benny

    BeantwoordenVerwijderen