dinsdag 31 januari 2017

Review Douze Traveller

De Douze bakfiets heeft een mooi design. Anders dan alle andere bakfietsen. Wij kochten de Douze voor mijn vrouw owv de lage instap. Toen wij de Douze kochten was de naafdynamo en koplampje voor zien, maar niet achter aan. Wij moesten dus bijbetalen om deze te voorzien. Een slot was er niet bij en hebben laten toevoegen. De fiets heeft metalen spatborden en niet van die pvc die nogal vervormen. De fiets is zwaar in vergelijking met een Bullitt. De fiets is zeer zwaar en daarom niet altijd makkelijk wendbaar.

Versnellingen

Gewoon Alfine 8. Niks op aan te merken. Voldoende versnellingen voor het vlakke kustlandschap.

Het stuurmechanisme

Het stuurmechanisme is niet met een stang, maar met twee kabeltjes. Wel mooi uitgevoerd, maar zeer gevoelig aan zee voor zand. Die kabeltjes moesten regelmatig ingesmeerd worden en vragen dus wel wat onderhoud. Het zand bleef er dan ook makkelijker in plakken. Het grootste nadeel aan dit mechanisme was het geluid. Het manoeuvreren maakte het mechanisme een krakend geluid die eigenlijk niet zo aangenaam is.

Verlichting

Toen wij de Douze kochten was de naafdynamo en koplampje voor zien, maar niet achter aan. Wij moesten dus bijbetalen om deze te voorzien. Wij hadden na nog geen half jaar problemen met het voorwiel. Het zat helemaal geblokkeerd. De fietsmaker heeft dan voor ons een nieuw wiel met naafdynamo geregeld. Dit zegt misschien is van de onderdelen die Douze gebruikt.

De staander

De staander klapte na enige tijd niet helemaal meer naar boven. Je moest dus de staander zelf helemaal naar boven duwen met je voet. De staander zat ook te ver naar voren. Ik moest mijn voet best wel strekken om de fiets van of op de staander te zetten. Bij de Bullitt zit die verhouding veel beter.

De bak

De buizen om een soort bak te vorm zijn uniek en vangen weinig wind. Voor de kids zijn de buizen makkelijk om te gebruiken als trapje om in de bak te kruipen. Zonder bankje voor kids kun je de bak gebruiken maar is niet ideaal. Voor hen zat het niet zo lekker aan de rug.

Ik maakte die buizen los en deed er binnenbanden over. Dit zie je zo goed als niet en beschermt mooi de buizen.

Twee delen

De fiets kan in tegenstelling tot alle andere bakfietsen kan de Douze in twee stukken. Onder het stuur kun je de fiets losmaken. Je maakt de remhendel los en enkele vijzen en dan hard trekken en dan komt hij los. Het directe net zie ik er niet van in. Wij hebben dit een keer gedaan om hem in de auto te vervoeren. Ideaal was het verre van, want het geheel weegt meer dan 20 kg en is niet zo makkelijk hanteerbaar.

Conclusie

De Douze is heel mooi van design. De looks zitten goed. De fiets moet lichter gemaakt worden. Het delen in stukken is nutteloos. De bak met buizen is mooi. Het stuurmechanisme zou beter vervangen worden door een stuurstang. Dit is op de nieuwste modellen zo denk ik.

Als ik de Douze vergelijk met een Bullitt heeft de Douze het voordeel van de lage instap de wel handig is voor dames, metalen spatborden en de vrouwelijke look van de fiets. Het is dus meer een bakfiets voor dames, maar het gewicht is dan wel te hoog. De Bullitt is voor de rest op alle vlakken beter. Stuurgedrag, verstelbaarstuur, gebruiksgemak, plaats voor spullen,... Bullitt blijft the best!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten