maandag 23 januari 2017

Fietsen en regen

Fietsen in Belgiƫ en de lage landen is geen lachertje. Regelmatig hebben we af te rekenen met een buitje. Hoewel de meesten de regen als grote spelbreker zien om niet te fietsen vind ik de wind de grootste spelbreker. Dan heb ik het over wind van 5 beaufort en meer. Ik woon natuurlijk aan de kust waar het iets meer waait. Als je over de Polders fiets dat zo plat is als een biljartbal en zeer weinig huizen of bomen die de wind breken kan je je echt dood stampen. Tegen de wind kan je niks doen, tegen de regen wel. Je doet regenkledij aan en je doet het af als je op je bestemming bent aangekomen. Reservekledij meenemen is soms wel eens aan te raden. Het enige dat moeilijk gaat bij regenweer is de combinatie van helm en regenjas met kap. Als je kap al over je helm gaat is het meestal niet meer mogelijk om je hoofd te draaien. Hier is er misschien nog een gat in de markt. Wat je wel kunt doen is een badmuts over je helm trekken. Ik heb daarvan al eerder een post gedaan op deze blog. Dat gaat zeer makkelijk en is je helm waterdicht.

Hieronder zie je enkele foto's van uitvindingen. Ze zijn leuk geprobeerd, maar ik zou ze niet aanraden. Zo'n cape wappert altijd bij mij en gebruik ik dan ook niet meer. Hoewel het model van op deze foto er strakker uitziet aan het stuur zou ik het toch niet meer gebruiken. Die regententjes zijn er een beetje over. Als je dit aan de kust zou gebruiken beland je volgens mij waar je liever niet zou belanden. Bovendien worden mijn voeten meestal het natste. Dat komt van het water dat onder mijn spatbord verzameld en er dan uitvliegt onderaan. Ik doe meestal gewoon een regenbroek over mijn kleren en een regenjas aan. Vroeger deed ik nog regenhoezen over mijn schoenen, maar die zitten niet goed. Het stof zit onder je zool waardoor je pedalen niet goed voelt en zou durven glijden van je pedaal. Aan mijn voeten draag ik daarom goeie regenschoenen. Als ik dan natte voeten heb zet ik mijn schoenen te drogen bij de verwarming en doe ik andere schoenen aan.

Wat ik wel nog vaak gebruik ipv een regenbroek zijn Rainlegs. Het is iets uit de paardensport. Het zijn een soort flappen die je op je benen doet. Bij felle regen zal je hier en daar nog wel nat worden aan je benen. Het is ideaal als het zo maar half en half regent. Je onderbenen worden meestal niet echt nat. Deze Rainlegs geven ook warmte als het zeer koude winterdagen zijn. Het is makkelijk aan en uit te doen zonder je schoenen uit te doen. Voor de prijs moet je het ook niet laten. Kost slechts 35 euro.

Foto: wieleroutfits.nl




Geen opmerkingen:

Een reactie posten